>
Book of the week Recenzie

Cuvinte despre bullying. Recenzie If I wake by Nikki Moyes

iulie 28, 2020 Raisa
  Săptămâna trecută am avut ocazia să citesc una din cele mai bune cărți pe care am pus mâna vreodată. Nu la propriu, pentru că nu am găsit-o nicăieri în România, așa că am cumpărat-o PDF de pe un site suedez, însă a meritat toți banii. Cartea cu pricina se numește If I wake și este scrisă de
Nikki Moyes. Din ce am văzut, în momentul de față nu are traducere în română, deci poate fi citită doar în original...și merită fiecare pagină. Încă mă întreb dacă autoarea are vreo legătură cu faimoasa Jojo Moyes, pentru că au același nume de familie, dar s-ar putea să fie și o coincidență. Cert este că Nikki scrie mult mai bine decât Jojo și pot să afirm asta cu toată încrederea.

Nu pot să descriu în cuvinte câte emoții m-au încercat citind această carte. Fie că a fost totul prea aproape de sufletul meu și am înțeles fiecare trăire a personajului principal, fie că sunt eu o ființă extrem de empatică, am ajuns în final să lăcrimez citind această operă, ceea ce mi s-a mai întâmplat doar cu o singură carte în toată viața mea, pe la vreo 14 ani. Autoarea a știu cum să modeleze protagonista după gustul meu, dar și după al prietenilor mei, care au citit cartea la recomandarea mea. Nu am primit nici măcar o părere negativă despre If I wake și asta mă face să cred că, într-adevăr, este una din cele mai bune cărți scrise în acest secol.

If I wake o are în prim-plan pe Lucy Phillips, o adolescentă care a crescut singură, deși a fost înconjurată de oameni. Mama sa este mereu prea ocupată ca să observe ce se întâmplă cu ea, fiind prinsă într-o relație amoroasă în care își canalizează toată energia. Colectivul de la școală nu este cu nimic mai prietenos. Lucy își trăiește coșmarul propriei vieți, în care școala, societatea și familia devin niște monștri ai realității sale.
Singurul loc în care Lucy se simte în siguranță este acela în care este Will, iar Will nu aparține prezentului, ci viselor ei. Ea se poate întâlni cu Will doar în vise, unde este aruncată în trecut, pentru a-l salva de fiecare dată de la o moarte cruntă. Lucy trăiește o viață încleștată de incertitudine, ajungând la un punct în care nu mai poate distinge realul de ficțiune și nu își poate da seama dacă Will a existat cu adevărat sau este doar produsul imaginației ei. Dar, când Lucy intră în comă, singurul care o poate salva este Will. Va putea un om care nu este deținut de prezent să o trezească vreodată pe cea care îl salva mereu?

Mi-a fost deosebit de greu să îmi așez cuvintele în recenzie, iar acest fapt s-a datorat apropierii pe care am simțit-o față de personajul principal, Lucy. Subiectul primordial al cărții a fost bullying-ul, lucru care se întâmplă din ce în ce mai frecvent în zilele noastre. Aș vrea să insist aici pe acest aspect și să exprim familiaritatea care m-a făcut să declar că această carte este una din cele mai bune citite de mine vreodată.

Am specificat și în descrierea cărții faptul că Lucy trăia un prezent de coșmar. Ce însemna infernul realității sale? O mamă care nu o asculta, niște colegi care o disprețuiau și faptul că nu se simțea remarcată de nimeni, se simțea invizibilă. Cred că nimic nu este mai crunt decât să fii singur în această lume, să nu ai la cine să apelezi. Lucy era pierdută în propria realitate, aștepta să viseze pentru a ajunge la singurul om care a înțeles-o și a ascultat-o vreodată.

Cuvinte despre bullying: ce reprezintă, cum ne afectează și cum îl putem evita?
Fenomenul bullying reprezintă, conform experților, ”un comportament repetat și intenționat prin care agresorul își rănește, persecută și intimidează victima”. Acesta se desfășoară atât pe cale fizică, cât și pe cale psihologico-socială. În zilele noastre a apărut un nou fenomen de bullying, intitulat cyberbullying, care are loc strict pe internet. Chiar dacă această manifestare este asociată cu vârsta adolescenței, ea poate fi întâlnită nu doar atunci, ci în toate etapele vieții unui individ.

În If I wake acest aspect este descris în detaliu de către autoare. Din nefericire, cartea pare cât se poate de reală, deoarece Lucy a trecut prin niște lucruri monstruoase, care se întâmplă și în viața de zi cu zi a multor persoane. Agresiunea verbală și emoțională a unui grup față de un individ este cea mai întâlnită formă de bullying și exact pe asta se focusează și acțiunea cărții noastre. La un moment dat, Lucy ajunge să fie abuzată chiar și fizic de către colegele ei.

Ficțiune, exagerări, prea multă imaginație? Nu, nu este cazul. M-am simțit aproape față de Lucy pentru că am trecut, la rândul meu, prin așa ceva. Și nu doar eu, ci alte milioane de persoane care își afișează poveștile disperate pe internet, în ziare și reviste, doar pentru a primi o mână de ajutor. Există mii de tineri care se sinucid zilnic deoarece oamenii din jurul lor țin morțiș să le facă realitatea un coșmar. Așa cum Lucy voia să se înece în vise fără dorința de a se mai trezi, așa și în prezentul nostru există oameni peste care lumea se prăbușește. Cine cauzează totul? Cei care ar trebui să le fie, de fapt, alături: colegi, prieteni, rude. Reacția oamenilor care nu au trecut prin așa ceva este una dezamăgitoare: râd, subestimează victima, o suprimă. Cuvinte precum: ”Lasă, alții nu au lucrul x sau y și nu se plâng ca tine!” se aud din ce în ce mai des. De ce se crede că totul se rezolvă prin comparație? De ce oamenii dau cu piciorul durerii altora, în loc să îi ajute? Probabil răspunsul nu va sta niciodată în mâinile noastre. Bullying-ul afectează milioane de oameni în prezent și, totuși, nimeni nu îndrăznește să vorbească despre asta. Poate, ca și în cazul protagonistei din If I wake, se vorbeste când e prea târziu, când victima și-a pierdut mințile sau, în cel mai rău caz, viața, din cauza durerii prin care trebuie să treacă zilnic.
Cum putem evita aceste situații? Consider că cel mai bun lucru pe care îl putem face este să nu permitem ca ele să se întâmple. Fie că este vorba de propria persoană sau de cineva din jurul nostru, primul lucru pe care îl putem face este să nu permitem nimănui să umilească. Dreptul fundamental al omului este acela de a fi liber, astfel încât el poate lua orice decizie pentru sine însuși, atât timp cât nu îi afectează pe alții.

If I wake: o carte aparte a secolului 21. Am abordat această idee și în introducerea articolului, unde am menționat cât de bine scrisă este această carte. De ce am afirmat toate aceste lucruri? Voi dezvolta două din punctele principale remarcate de mine, care fac această carte să fie o scriere inedită:

1. Trăirile personajului principal sunt foarte bine ancorate în realitate. Probabil autoarea s-a documentat înainte despre diverse episoade maniaco-depresive care apar, în mod particular, la victimile agresiunii fizice sau verbale. Din ce am văzut, foarte multe persoane care au citit această carte au înțeles pe deplin personajul principal. Acest lucru reflectă faptul că autoarea și-a atins scopul: acela de a purta cititorul în lumea închipuită de ea. Am întâlnit puține cărți care aduc în prim-plan un personaj atât de real și accesibil precum Lucy Phillips.

2.  Panorama fenomenului Butterfly effect este abordată dintr-o altă perspectivă: cea istorică. Mulți consideră că renumitul Butterfly effect are loc doar în prezentul unei persoane, care leagă realitatea imediată de viitorul individului în cauză, făcând ca toată viața lui să consiste dintr-un lanț nesfârșit de
alegeri. Ei bine, Nikki Moyes arată efectul fluturelui și în deosebitul context al vieților paralele, care ne incită pe toți atât de mult. Visele protagonistei nu sunt altceva decât vieți paralele, în care ea trebuie să călătorească într-un trecut foarte îndepărtat, pentru a lua decizii ce îi vor schimba viitorul. Toți ne întrebăm unde mergem când dormim, iar Nikki Moyes ne arată o altă perspectivă a acestei întrebări.

♡ ”The Elders say we should not compare ourselves to others, otherwise we may become vain and bitter. Always there will be greater and lesser persons than ourselves.”

♡ ”The more happiness you put out into the world, the more will find its way back to you. If I can make one person's day better because of my actions, it's been a good day for everyone".

♡ "Death is a strange creature. I watch it pursue the weak relentlessly. Some fight it with every breath in their bodies. One or two even survive. Others simply surrender to it, too tired to keep going. They are the ones with nothing to live for. There is a peacefulness about them as they let go of life."

10+/10

You Might Also Like

2 Curioşi

1. Chiar pare o carte din care ai ce învăța și în același timp este și atractivă. Eu nu am auzit de ea până acum. Din păcate despre bullying se tot vorbește și îmi pare rău să aud despre astfel de lucruri. Nu ar trebui să trăim în felul acesta, înconjurați de oameni care ne fac rău, însă societatea în care trăim decade tot mai mult pe zi ce trece. Asta e trist.

RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este o carte superbă, ți-o recomand cu toată inima! :)